“Istedet udvikler De Frivillige sig til en temmelig nærværende sort komedie, om spillet mellem den finpolerede, skræddersyede Marcus, og den uansete, blide Niels. Det er et spil, som Marcus er velbekendt med, men som Niels kun har mestret inden for fængslets rammer, og ud springer der en temmelig effektiv dialog omkring hvad det vil sige, at have magten—især når den lader til at stride imod almen menneskelighed og forventningen om, hvor det findes. […]
Det er et utrolig interessant emne, der bliver taget op, og selvom filmens historie stiller langt flere spørgsmål end den er beredt på at svare, så er den smukt forankret i en filmkunst, der trækker noget af det bedste ud af både kameraet og musikken. […] Livlig og intens stemning udformes af flot kameraarbejde og næsten så perfekt et lydspor, som man kunne bede om. […]
Instruktør Frederikke Aspöck formår at stille de problemstillinger op, som filmen tager udgangspunkt i, uden at virke belastende eller melodramatisk, med det ene forbehold, at spidsfindigheden til tider bliver trukket tilbage lige langt nok. Ikke desto mindre er De Frivillige en interessant og æstetisk oplevelse, der ved just hvor langt den kan trække det.