Anden, der kun lægger guldæg
Udgivet af: Simon Roliggard, Politiken
Gennem de seneste 26 år har Anders Matthesen langsomt slået sig fast som den absolut bedst sælgende entertainer i Danmark.
‘Ternet Ninja’ er endnu et højdepunkt i en kurve, der indtil videre ikke rigtig har fundet en top. Han laver standupshows, udgiver musik og hørespil, spiller skuespil og skriver børnebøger. Stort set altid til 5 eller 6 hjerter og stjerner. Når der endelig er bare semilunkne anmeldelser som til ‘ Terkel – the mårtherfucking musical’, der er baseret på Matthesens gamle radiohørespil, har han ikke selv haft noget med projektet at gøre. Ingen stiller spørgsmål ved hans talent. (…)
Sidste efterår var Matthesen aktuel med et stort jubilæumsshow, i december havde ‘ Ternet Ninja’ så biografpremiere, og lige nu turnerer han rundt med et nyt og mindre onemanshow kaldet ‘Anden bringer ud’. Alt sammen efter en pause på 2 år, hvor der nærmest har været total radiotavshed fra det lille kontor på Frederiksberg. I 2016 var han både aktuel med onemanshowet ‘Shh’ og børnebogsversionen af ‘Ternet Ninja’. Før 2016 var der totalt stille i knap 3 år.
De stille perioder er der, fordi det for det første tager Anders Matthesen lang tid at udvikle den næste store ting. Men det er også en bevidst brandingstrategi: Anders Matthesen er kun synlig i offentligheden, når han kan tale om noget arbejdsrelateret.
»Han giver ingen interviews om andet end sit arbejde, udtaler sig ikke som smagsdommer over andre komikere, nytårsmad eller politiske tiltag. Vi optræder aldrig på rød løber og laver ingen interviews om privatliv. Det skal ikke mudre. Det er for at bevare Anders’ brandværdi«, forklarer Cemille Matthesen.
Marketingprofessor på CBS Richard Jones mener ligefrem, at det gør Anders Matthesen til et ‘luksusbrand’.